Picassův obraz Sedící žena, který se někdo údajně pokusil vyvézt z Česka bez potřebných dokladů, je stále v zemi. Ředitel středočeské galerie GASK Jan Třeštík ho dnes ukázal novinářům. Předminulý pátek si celníci na ruzyňském letišti všimli nejasností v dokumentaci k převezení díla do zahraničí. Kontaktovali Národní galerii, která zjistila, že se jedná o kulturní památku, k jejímuž vyvezení je nutný souhlas ministerstva kultury. Ten chyběl, formulář podepsal pouze ředitel Třeštík, který k tomu však nemá žádné oprávnění.

Případem se již zabývá policie, zkoumá ho kvůli podezření z porušování předpisů o oběhu zboží ve styku s cizinou. Podnět k vyšetřování jí dala Národní galerie v Praze.

Třeštík přiznává, že pochybil, nebylo to ale prý úmyslné. "Nejednalo se o žádný pokus o nelegální vývoz, ale o úřední pochybení," řekl Třeštík. Bylo by podle něj nefér, kdyby byla s věcí jakkoliv spojována galerie GASK. Nicméně jako ředitel GASK Třeštík dokumenty podepsal, ačkoli středočeská galerie nemá při povolování vývozu uměleckých děl jakékoli pravomoci. Třeštík je vystudovaný právník.

"Doufám, že bude prošetřeno, že ani já ani galerie jsme neprovedli nic podvratného," uvedl dnes Třeštík.

Obraz s názvem Sedící žena je v rukou soukromého majitele, v minulosti byl dlouhodobě zapůjčen Národní galerii. Jedná se o kvaš na dřevě z roku 1909, Třeštík hovoří o pojistné hodnotě v přepočtu 75 milionů korun. Uvedl dále, že má řádnou smlouvu s majitelem i s partnerem v Curychu. Ve Švýcarsku se měl obraz podrobit porovnání s podobným Picassovým dílem. Vývoz do Švýcarska se prý děl oficiální cestou přes spediční firmu a v komunikaci s celníky.

Obraz patří podle serveru Novinky.cz firmě Interpoint, jejímž jednatelem je Drahoš Lustig. V rozhovoru se serverem uvedl, že se při vývozu nejednalo o žádný podvod ani pokus o krádež. Obraz měl být ve Švýcarsku pouze ukázán.

Pravidla pro vývoz uměleckých děl se liší podle jejich tržní ceny, stáří i obsahu. U části z nich je nutné povolení. Pokud jde o dílo s náboženskou tematikou, povolení vydává Národní památkový ústav, pokud jde o krásné či užité umění z Moravy, rozhoduje o nich Moravská galerie v Brně. Jde-li o krásné umění z Čech, povolení vydává Národní galerie, a pokud o české užité umění, pak se musí k věci vyjádřit Uměleckoprůmyslové muzeum. Třeštík prý nevěděl, že uvedený Picassův obraz je kulturní památkou a že k jejímu vývozu nestačí jeho podpis.

Picassova díla se těší značnému zájmu obchodníků, na aukcích dosahují rekordních částek. Obraz Sedící žena pochází z významné sbírky Vincence Kramáře, který kupoval Picassova raná kubistická díla v Paříži ještě v době, kdy Picasso nebyl slavný.

Díky Kramářovi se dnes pyšní Národní galerie jedinečnou kubistickou kolekcí. Většinu obrazů z Kramářovy sbírky lze spatřit ve stálé expozici Veletržního paláce.