Na voyeurismus ve fotografii se zaměřuje ambiciózní výstava v londýnská galerii Tate Modern. Představuje na 250 fascinujících snímků pořízených potají nebo bez vědomí fotografovaných.

Výstava nazvaná Odhaleno: Voyeurismus, sledování a fotografický aparát zahrnuje období od poloviny 19. století do současnosti. Nabízí snímky nejslavnějších fotografů, jako byli Brassai, Henri Cartier-Bresson, Robert Mapplethorpe nebo Robert Frank, stejně jako amatérů, novinářů nebo záběry z automatických systémů, jako jsou bezpečnostní kamery.

Českou fotografii zastupuje nekonvenční český fotograf Miroslav Tichý, ale i vězeň z koncentračního tábora v Dachau Robert Císař nebo někdejší československý špion Dalibor Valoušek.

Úvod expozice se zaměřuje na záběry anonymních a nic netušících lidí - na ulicích, v newyorských slumech nebo v podzemní dráze. Další oddíl je věnován celebritám a paparazziům.

Je tu slavný snímek Marylin Monroeové se zdviženou sukní nad větrákem metra, série fotek filmových hvězd Richarda Burtona a Liz Taylorové u bazénu, snímek Jacqueliny Onassisové utíkající před fotografem v newyorském Central Parku, případně Jacka Nicholsona útočícího golfovou holí na paparazzie, ale i fotografie z roku 1889 slavného impresionisty Edgara Degase, jak vychází s cigaretou na rtu z veřejného záchodku.

Snadnější voyerismus díky technologiím

Výstava podle recenzenta The Times naznačuje, že "jako společnost jsme vždy byli voyeuři a technologie nám to nyní jen usnadňuje".

"Výstava se má kriticky podívat na otázky obklopující voyeurismus a sledování," řekl kurátor výstavy Simon Baker. "Snažíme se ptát na to, kde jsou hranice. Tyto snímky vyvolávají závažné otázky o tom, kdo se dívá, jak se dívá a proč se dívá."

Další část expozice si všímá erotiky a sexu. Sem autoři zahrnuli třeba módní snímky Helmuta Newtona, záběry striptérek nebo prostitutek, ale i nic netušících dvojic zachycených při sexu. Američanka Merry Alpernová tak pořídila v roce 1994 působivou sérii Dirty Windows (Špinavá okna), když fotografovala přes ulici narkomanky, prostitutky a jejich zákazníky v oknech newyorského hodinového hotelu.

Do pasáže o erotice jsou zahrnuty i dva snímky třiaosmdesátiletého českého fotografa Miroslava Tichého. Tento excentrik a solitér fotografoval na ulicích a plovárnách svého města aparáty, jež si sám vyrobil a fotografovaní lidé nevěřili, že fungují, uvádí katalog výstavy o umělci z moravského Kyjova.

Pro diváky jsou nejnáročnější snímky věnované násilí a zločinu včetně záběrů z rwandské genocidy, pouličního násilí, obětí poprav, těhotné ženy píchající si heroin i lidí vyskakujících z hořícího hotelu. Další snímek vystavený v tomto oddíle pořídil za druhé světové války tajně český vězeň Rudolf Císař v koncentračním táboře v Dachau.

Špionáž, průmyslové kamery

Klíčový tématem je také sledování veřejného prostoru a špionáž se záběry ze špionážních fotoaparátů či bezpečnostních kamer. Někteří fotografové také začali používat dříve vojenské technologie. Například Američan Trevor Paglen vyfotografoval v americkém Utahu místo zkoušek chemických a biologických zbraní ze vzdálenosti 67 kilometrů.

Jednu vystavenou špionážní fotografii pořídil původem Čechoslovák Dalibor Valoušek, který působil pod jménem Rudolph Herrmann jako špion KGB ve Spojených státech a když byl odhalen, pracoval jako dvojí agent i pro americkou FBI. V této roli pořídil vystavený snímek agenta KGB u mrtvé schránky v lese v newyorském Westchesteru.

Výstava bude v londýnské Tate Modern otevřena do 3. října a pak se přestěhuje do San Franciska.