Dokoupil 100

Jízdárna Pražského hradu. Výstava potrvá do 23. května

Od těžkých dřevěných dveří Jízdárny Pražského hradu se první dílo nové výstavy, devět metrů široký obraz, jeví jako barevná abstrakce připomínající složitý vzorek pletené šály.

Teprve na velmi malou vzdálenost je možné rozeznat, že vodorovné proužky sestávají z filmových políček. Je to obrazová adaptace filmu Goldfinger.

Dosud největší česká výstava ve světě uznávaného, avšak v domovině teprve objevovaného malíře Jiřího Georga Dokoupila začala včera na Pražském hradě. Přehlídka nazvaná Dokoupil 100, kterou připravila ve spolupráci se Správou pražského hradu Prinz Prager Gallery, potrvá do 23. května.

Dvě hodiny filmu na obrazu

Podobně jako slavnou "bondovku" převedl malíř Dokoupil do výtvarné podoby ještě několik snímků, třeba Buñuelova Andaluského psa, epizodu seriálu o Simpsonových s Melem Gibsonem, anebo také zřejmě malířovo oblíbené porno.

"Fascinuje mě, když obraz vypadá jinak z odstupu a v něco jiného se promění zblízka," říká šestapadesátiletý umělec, nomád, jenž v současnosti žije střídavě na čtyřech místech - v Berlíně, Praze, Madridu a Riu de Janeiru. "Někdy je to obrovský zmatek. Je to jako okružní jízda a já občas ani nevnímám, kde jsem," přiznává umělec se stále patrným lehkým moravským přízvukem.

Dokoupil se narodil v Krnově, roku 1968 emigroval jako čtrnáctiletý se svými rodiči do Německa. Vystudoval uměleckou školu a později navštěvoval kurzy také v New Yorku. Tam se dostal do okruhu nejprogresivnějších umělců, setkal se s Andy Warholem, Julianem Schnabelem či Jean-Michelem Basquiatem.

Mezinárodní pozornost si poprvé získal v roce 1982 na světové přehlídce Dokumenta v Kasselu. V současnosti vystavuje ve velkých evropských a amerických galeriích, jeho obrazy se nacházejí například ve sbírce Muzea moderního umění nadace Ludwig ve Vídni či v madridském Národním centru umění, nechybí ani v pražské Národní galerii.

Jiří Georg Dokoupil si vydobyl jméno originálními postupy. V Jízdárně Pražského hradu jsou vystaveny jeho obrazy - otisky barevných mýdlových bublin. Dětstvím inspirovaná "technologie" zobrazuje éterický mikrosvět průsvitných tvarů připomínajících baletní představení medúz, někdy také rozbalené kondomy nasvícené meotarem.

Jinými metodami jsou malba bičem nebo sprejem, Dokoupil si vymyslel zhruba padesát různých postupů a stále pracuje na dalších. "Vynalézání" stimuluje jeho kreativitu. "Nespokojenost mě tlačí k hledání nových impulzů, k něčemu, co mne nadchne," říká malíř.

Malování plamenem svíčky

Dokoupilovou značkou se však staly obrazy malované svíčkou, respektive sazemi, jež na plátně zanechává plamen. Bílá plátna zavěšuje vysoko do prostoru a ze štaflí na ně plamenem nanáší výjevy z fotografických předloh. Výsledkem jsou realistické černobílé, respektive černožluté obrazy s rozechvělou linkou.

"Říkám si, jak je absurdní, že to dělám, když vlastně takovým způsobem vůbec malovat nelze. Udělat svíčkou detail je téměř nemožné," říká malíř. Technické omezení mu prý poskytuje paradoxně pocit svobody.