Více než sto let staré básně českých autorů použila zpěvačka Monika Načeva jako texty svého nového alba The Sick Rose, které natočila s britským hudebníkem Timem Wrightem. Dnes večer ho pokřtí v pražském sále MeetFactory, ve středu písně z alba představila v brněnském klubu Fléda, kde atmosféru dokreslovaly projekce ponuré krajiny a přírody bez lidí.

Deska vznikla jako vedlejší produkt výstavy Decadence Now! v pražské Galerii Rudolfinum, jež se stala jednou z kulturních událostí letošního podzimu. Pořadatelé výstavy vyzvali Načevu ke spolupráci na doprovodných hudebních programech.

"Rozhodla jsem se natočit celou desku a tu také živě ztvárnit. Jelikož výstava je světová, oslovila jsem ke spolupráci anglického zvukového experimentátora Tima Wrighta," uvedla Načeva.

Textařem Moniky Načevy byl řadu let především básník Jáchym Topol. Tentokrát texty na albu tvoří básně českých modernistů a dekadentních autorů přelomu 19. a 20. století. Zpěvačka si vybrala především Karla Hlaváčka, Antonína Sovu a polozapomenutou básnířku Irmu Geisslovou. Vykročením z konceptu jsou básně Williama Blakea, zhudebněné v anglickém originále.

Hudba vznikala v Yorku v Británii. "Za nevšedním zvukem desky stojí také zvukový mistr Simon Davey, který spolupracuje s umělci jako jsou Björk, Moby, Laurent Garnier nebo The Chemical Brothers," uvedl Jan Vávra z mediálního zastoupení zpěvačky.

Načeva desku žánrově charakterizuje jako vážnou elektronickou poezii o tajemných, intimních a krásných stavech, které člověk zažívá o samotě v přírodě. "Je to velmi zajímavá fúze bohatého emocionálního vokálu s elektronikou," napsala Načeva na svých webových stránkách.

Načeva se dostala do obecného povědomí jako herečka a zpěvačka Divadla Sklep, se kterým dosud vystupuje. Svou sólovou kariéru již v 90. letech nasměrovala od rockového písničkářsví, zaznamenaného na úspěšné desce Možnosti tu sou, k elektronické hudbě.