Mnoho jednoznačně pochvalných recenzí filmový debut Václava Havla Odcházení mít asi nebude. A není to tím, že právě novináři jsou ve snímku vylíčení jako přitroublí nešikové s bezdomoveckou vizáží, kteří nejsou schopni položit jedinou souvislou otázku - něco na té karikatuře ostatně bude.

Film Odcházení, který dnes autoři poprvé představili odborné veřejnosti, se nebude líbit proto, že je příliš divadelní. Režisér Václav Havel skoro vůbec text dramatika Václava Havla neadaptoval do filmové řeči. Na druhou stranu záměrná teatralita, přehnané kostýmy a archetypálnost postav jsou ingredience, které ze snímku činí mimořádnou podívanou. Minimálně pro milovníky divadla. Film vstoupí do českých kin 24. března.

Snímek přitáhl řadu výborných herců. Nenápadnou konstantou je Vlasta Chramostová, která roli staré matky hlavního hrdiny ztvárnila i ve vůbec prvním divadelním uvedení v pražské Arše.

Odcházejícího kancléře, odkvétajícího elegána Riegera hraje Josef Abrhám, jeho dlouholetou přítelkyni, poněkud hysterickou, ale skutečně milující Irenu, Dagmar Havlová. Pro ni byla postava původně napsaná, herečka se však na poslední chvíli před divadelní premiérou v roce 2007 z role omluvila.

V Dalších rolích vystupuje Eva Holubová, Tatiana Vilhelmová, Oldřich Kaiser, Jaroslav Dušek, Jiří Lábus či Miroslav Krobot. Každý z nich je ostře vyhraněným typem, každý z nich své repliky pronáší teatrálně na hranici přehrávání, které na filmovém plátně dostává nové vyznění. Nadsazené repliky nerezonují v setmělém hledišti. Jejich záměrnou banálnost, nadutost nebo lakoničnost podtrhuje odplouvající, poeticky rozostřená kamera.

O poněkud očekávatelnou tečku, kterou je známý citát o pravdě a lásce..., se postaral nakonec i sám Václav Havel.

Trailery k filmu Odcházení