Letošní ročník udílení cen Americké filmové akademie se nesl hlavně ve znamení střetu britské kinematografie, reprezentované snímkem Králova řeč Toma Hoopera, který na ceremoniál vstupoval s dvanácti nominacemi, s kinematografií americkou – před ceremonií šlo téměr vsadit na to, že akademici v mnoha ohledech upřednostní americké tvůrce v čele s Davidem Fincherem a jeho facebookovým dramatem The Social Network s osmi šancemi. 

Ať žije král!

A ačkoliv bookmakeři favorizovali spíše Fincherovo americké pojetí vzniku fenoménu Facebook, nakonec se na plné čáře radovali Britové. Skvostný britský snímek získal všechny hlavní ceny včetně Oscara pro nejlepší film, režii, původní scénář a herce v hlavní roli pro Colina Firtha, který v roli koktavého krále předvedl svůj životní výkon. Americká akademie se sklonila před britskou historií. 

Americký favorit The Social Network se nakonec musel "spokojit" s třemi Oscary, dostal prestižní trofej pro nejlepší adaptovaný scénář pro Aarona Sorkina (tvůrci Královy řeči získali Oscara za scénář původní), Fincherův film o Facebooku dále zcela po zásluze dostal Oscara za nejlepší střih a původní hudbu.

Rozvržení nominací hlavních favoritů bylo od počátku jasné: Králova řeč – dvanáct nominací, coenovská Opravdová kuráž – deset nominací, The Social Network –  osm nominací, The Fighter –  sedm nominací, Černá labuť – pět nominací. 

Pověsti jasných favoritů oscarového večera plně dostáli Colin Firth, který v roli koktavého krále Jiřího VI. předvedl životní výkon, a Natalie Portmanová, jež si odnesla Oscara za roli neurotické žárlivé baletky zmítané vnitřními běsy v dramatu Černá labuť – a která trofej dostala nejen za strhující herecký výkon, ale podle škarohlídů též proto, že je v pokročilém stadiu svého hojně medializovaného těhotenství. 

Portmanová při děkovné řeči zcela právem podlehla emocím. Kromě kompletního štábu, přátel, rodiny a tanečnic, které jí pomáhaly přípravit se na roli Niny, poděkovala Portmanová svému snoubenci: "Děkuji Benjaminovi, že mi dal tu nejdůležitější roli mého života," vyznala se Portmanová ve skvostných fialových těhotenských šatech od Rodarte.

Radoval se i Colin Firth, který s Portmanovou po boku letos posbíral všechny myslitelné herecké ceny roku – vedle Oscarů i Zlaté glóby, ceny SAG či ceny americké kritiky. „V mojí hrudi se děje něco, co trochu připomíná chuť tančit radostí. Je to pro mě velké štěstí, zároveň je to ale nesmírně problematické pro publikum, protože můj tanec opravdu není ke koukání. Proto bych měl co nejrychleji opustit podium," uvedl svou děkovací řeč Colin Firth.

Podceněný ceremoniál v éře Twitteru 

Letošní Oscary byly navíc ve znamení Facebooku i Twitteru –  nejen z hlediska Fincherova filmu. Moderátor James Franco tweetoval své postřehy přímo z podia. Oscarové róby byly s nadsázkou k vidění dříve na Facebooku než na červeném koberci. 

O to je pozoruhodnější, jak moc se letošní oscarový ceremoniál držel formálně i obsahově při zemi. Po loňském roce, který ovládl přímo gejzír nápadů v režii Hugha Jackmana, letošní oscarový ceremoniál výrazně pokulhával. Invence i nápady chyběly.

Ani moderátoři Anne Hathawayová a James Franco přes několik zajímavých hudebních momentů nepředvedli víc než líbivé „uvaděčství“. Za celé čtyři hodiny ceremoniálu byl nejvtipnější devadesátiletý Kirk Douglas. A to je na nejsledovanější hollywoodskou show trochu málo. 

Právě vzhledem k tomu, že celý ceremoniál sledovaly miliony facebookových a twitterových nadšenců, kteří si vystačí s online komentáři svých oblíbenců, bylo už během přenosu zřejmé, že tímto letargickým přístupem k show letošní Oscary žádanou rekordní sledovanost nezískají. K čemu koukat na nudnou show, když je všechno okamžitě online a se zábavnými, osobitými komentáři? Facebookovou komunitu dramaturgové zjevně podcenili. 

Hudba v sociální síti

Oscara pro nejlepší původní hudbu získal The Social Network, kterou zkomponoval Trent Reznor z kapely Nine Inch Nails. Jde skutečně o jeden z nejlepších hudebních doprovodů poslední doby.

Oscary pro herce ve vedlejších rolích mají Christian Bale a Melissa Leo, oba ocenění za film The Fighter.

Nejlepším neanglicky mluveným filmem se stalo výtečné dánské drama Lepší svět, které obstálo i v konkurenci favorizovaného mexického dramatu Biutiful. 

Oscara za výpravu i kostýmy dostala Alenka v Říši divů Tima Burtona. 

Technické kategorie ovládl Počátek: uspěl v kategorii nejlepší zvuk, střih zvuku, kamera i speciální efekty a triky. 
V kategorii animovaných filmů k překvapení nedošlo, opět zvítězil Pixar, a to s Toy Story 3.