Na okraji Ria de Janeira stojí obrovská skládka, která živí stovky lidí. Přehrabují se v odpadcích a vybírají věci, které se dají třídit. „Jsem na svoji práci hrdá. Nešlapu ani nejsem zapletená do drog,“ říká mladá žena v dokumentárním filmu Umění odpadu (na fotografii je záběr z filmu) britské režisérky Lucy Walker.
Snímek, který byl letos nominován na Oscara, nabízí ve svém programu festival Jeden svět. Přehlídka dokumentárních filmů zaměřená na lidská práva začne dnes v Praze, v následujících dnech se připojí tři desítky dalších měst.
„Snažili jsme se letos vybrat snímky s pozitivním poselstvím,“ říká ředitelka festivalu Hana Kulhánková. Pořadatelé vybírali z 1600 přihlášených snímků.
Nakonec se do programu dostaly 104 filmy od autorů ze čtyřiceti zemí světa. Nechybí ani česká díla. Kromě čtyř premiér festival uvede i již oceňované, v českých kinech uvedené snímky, například Katku režisérky Heleny Třeštíkové či film Vše pro dobro světa a Nošovic Víta Klusáka.
Dokument Třeštíkové Katka o narkomance překvapí i otrlé - čtěte ZDE
Nevěřili jsme vlastním uším a očím, říká režisér kousavého filmu o nošovické továrně - čtěte ZDE
V premiéře bude uveden nový dokument Tři dary Eriky Hníkové, která se letos dostala s filmem Nesvatbov na Berlinale. Do programu Jednoho světa přispěla snímkem o misi nadace Člověk v tísni v Afghánistánu.
Zaměření festivalu na lidská práva budí podezření, že se v kinech budou promítat jen výchovné, emotivně vypjaté snímky ze zemí třetího světa. Kdo ale některou z projekcí dřívějších ročníků navštívil, ten ví, že dokumenty o lidských právech mohou být i stylisticky nápadité, vtipné a obsažné.
Formální vynalézavostí vyniká například snímek Chodorkovskij německého režiséra Cyrila Tuschiho, ve kterém jsou natočené záběry kombinované s animovanými sekvencemi, které dílo dynamizují.
Animace není ale už dávno v žánru dokumentů neobvyklá, v hlavní soutěži Jednoho světa se vedle Chodorkovského ocitl i německo-íránský film Aliho Samadi Ahadiho Věznice Írán o deziluzi mladých lidí po zmanipulovaných íránských volbách.
Fiktivní příběhy dvou mladých Íránců, mladíka Kaveha a dívky Azandeh, je poskládaný z tisíce příspěvků, které se v den voleb objevily na veřejné síti Facebook. Osudy hrdinů jsou ztvárněny animací, kterou doplňují autentické pouliční záběry z mobilních telefonů.
Jeden svět uvede také snímek oceněný festivalem Sundance nazvaný Nedokončený film izraelské režisérky Yael Hersonski. Filmařka konfrontuje nalezené propagandistické záběry, které natočili nacisté ve varšavském ghettu, s historickými dokumenty.