Deset árií, z toho tři jako přídavky, zazpíval ve čtvrtek večer ve Smetanově síni v Praze oslavovaný polský barytonista Mariusz Kwiecien. Recitál se konal pouhé dva týdny poté, co byl Kwiecien jedním z protagonistů dalšího přímého přenosu z newyorské Metropolitní opery do světových kinosálů, včetně kin ve 24 českých městech. Šlo o Donizettiho Dona Pasquala, v němž se ovšem největší pozornost upínala na ruskou sopranistku Annu Nětrebko. 

Za pěkného doprovodu Pražských symfoniků – orchestru FOK – a Kwiecienova krajana, výborného mladého dirigenta Lukasze Borowicze, zazněly ve čtvrtek na pražském koncertě árie z oper Rossiniho, Mozartových, Belliniho, Donizettiho, Verdiho, Čajkovského a Sergeje Rachmaninova.

Osmatřicetiletý sólista je počítán k mezinárodně úspěšným pěvcům právem. Je obdařen příjemně znějícím, výrazně lyrickým hlasem. Z povahy tohoto oboru i z typu umělcovy osobnosti nicméně vyplývá, že nešlo o program, který by v sále bezprostředně vyvolával bouře nadšení – ty patří spíš k vysokým tónům tenoristů a k recitálům hvězdných sopranistek nebo nadprůměrně komunikativních basistů.

Kwiecien, přestože dával najevo jevištní zkušenost s rolemi, byl navíc během večera zdrženlivější. Právě proto působil sympaticky a prostě. V belcantovém italském i v ruském repertoáru, stejně jako v energických rolích typu Figara nebo Dona Giovanniho, byl jeho zpěv setkáním se špičkovým vokálním uměním. Jeho témbr a projev však přesto není charakteristicky jedinečný.

Praha se úspěšně zapojuje do současného propojování koncertních recitálů, operních přenosů a vydávání oper na DVD. Koncert byl jedním z příkladů. Publiku to konečně začíná přinášet kontakty s aktuálním stavem operního umění a alespoň několikrát za rok živě s osobnostmi, které stojí v centru světové pozornosti.

Mají to mimochodem příští rok v lednu být tenorista Jonas Kaufmann a basbarytonista Bryn Terfel a v červnu poprvé jedna z absolutních hvězd – sopranistka Cecilia Bartoli.

Mariusz Kwiecien by se do Prahy měl vrátit. Dnes se má sejít s vedením Národního divadla a představit svou vizi o hostování v nové inscenaci Mozartovy opery Don Giovanni, která bude uvedena zřejmě v příští sezoně. Titulní roli pěvec s velkým úspěchem ztvárnil již na několika světových prestižních scénách, velmi jej ale láká Stavovské divadlo.

Kwiecien by podle svých slov chtěl zpívat také více české hudby, v Metropolitní opěře debutoval v Janáčkově Kátě Kabanové v menší roli Kiligina. V současné době pracuje na dvou nahrávkách, v nichž zazní i české opery – Čertova stěna od Bedřicha Smetany a Šelma sedlák od Antonína Dvořáka. "Třeba bych je někdy mohl představit i v Praze," řekl na úterní tiskové konferenci.