DESKA

Najponk/Pivec/Hutchinson
It's About Time.
Animal Music, 2010

Teprve šestadvacetiletý varhaník Ondřej Pivec patří k mladé generaci jazzových muzikantů, které se začíná slušně dařit v zahraničí. Z New Yorku, kde nyní žije, posílá Pivec do Česka už třetí desku.

Tentokrát s chutí přijal nabídku pianisty Jana Knopa alias Najponka a spolu s americkým bubeníkem Gregorym Hutchinsonem natočili výjimečné album It's About Time. Deska překvapuje nezvyklým obsazením i precizností, která ani náhodou neprozrazuje, že nahrávka vznikla prakticky na první pokus.

Anděl v newyorském klubu

Pivec začínal jako klavírista, ale v roce 2002 se přeorientoval na Hammondovy varhany. O šest let později, coby na české scéně uznávaný hráč, oceněný jazzovým "Andělem", zatoužil po dalším vzdělání a odletěl na vlastní pěst do New Yorku na soukromé lekce u svých oblíbenců Sama Yahela či Pata Bianchiho.

V newyorském muzikantském prostředí se rychle rozkoukal a dnes v "hlavním městě jazzu" bydlí a hraje pravidelně v klubech či jako muzikant gospelového sboru.

Nápad na unikátní obsazení alba, tedy elektrické piano Fender, Hammondovy varhany a bicí nástroje, se zrodil v hlavě pianisty Najponka. Najponk patří nejen k našim předním instrumentalistům, ale také k jazzovým znalcům a sběratelům. Žádná jiná nahrávka v této sestavě v rozsahu celého alba podle jeho informací dosud nikde na světě nevyšla.

Zvuk tria přitom působí zároveň přirozeně i jedinečně. Rytmiku spoluvytváří Pivcovo přesné "basování" jak levou rukou, tak pomocí pedálů. Varhany i piano se spravedlivě střídají v harmonických výplních, hlavních melodických motivech i nápaditých sólech.

Kapitolu pro sebe představuje hra Gregoryho Hutchinsona. Od bubeníka jeho kalibru, známého spoluprácí s hvězdami Joshuou Redmanem, Rayem Brownem, Diannou Reeves či Royem Hargrovem, se ovšem dala citlivost, stylovost a brilance očekávat.

Šťastná chvilka

Vzhledem k fungující komunikaci hudebníků, společným gradacím a práci s dynamikou, vytvářející dojem dlouholeté sehranosti, vypadá informace o době nahrávání desky jako sci-fi. Víc než hodinu hudby se podařilo zaznamenat za pouhé tři hodiny, žádnou uspěchanost však ani při pečlivém poslechu nevysledujete.

Přitom se trio ve studiu setkalo poprvé. Jazzová alba sice běžně vznikají "živě ve studiu" a za velmi krátkou dobu, jenže jde o nahrávky sehraných seskupení.

"S Najponkem jsme se sešli předtím v Praze, takže jsme písničky uměli. Zvukař měl všechny nástroje ve studiu předem nazvučené. No a Gregory je tak zkušený bubeník, že mu stačilo předem vysvětlit jen pár věcí a on hrál, jako by skladby sám napsal. Za tři hodiny bylo hotovo," potvrdil pro HN Ondřej Pivec.

Nebylo by to možné, kdyby repertoár alba netvořily standardy, které měl každý z trojice dobře zažité. Až na jednu výjimku, Blues For Petr podepsané Najponkem a Pivcem. I vzhledem k zařazení známých Greshwinových, Manciniho či Sinatrových skladeb však šlo o moment vzácné inspirace.

"Vypjatý" tradicionalismus a téměř úplná rezignace na vlastní tvorbu by mohly představovat jediné výtky. Jenže tuto námitku smázne strhující energie Theme For Cliff, feeling balady The Things We Did Last Summer, intuitivní souhra a bezchybný timing všech skladeb. Už obsazení samo je dostatečně novátorské na to, aby se It's About Time vymanilo z nadprodukce mainstreamových desek.

Český jazzman Ondřej Pivec (uprostřed), který žije a hraje v New Yorku, přizval na svou novinku klávesistu Jana Knopa (vpravo). Oba hudebníky doprovodil newyorský bubeník Gregory Hutchinson. Album je tvořeno standardy, které jsou zahrány v jedinečném obsazení.