Animovaná filmová sága o zeleném zlobru Shrekovi, která na plátna kin poprvé zamířila v roce 2001, v mnohém přepsala dějiny filmové zábavy.
Nápad vytvořit legrační pohádkovou figuru vtipně karikující filmové série i všelijaké popkulturní fenomény prvně vznikl v hlavách Stevena Spielberga a Jeffreyho Katzenberga, šéfů hollywoodského studia DreamWorks - do té doby orientovaného výlučně na klubovou hranou produkci (rok před vznikem Shreka získala jimi produkovaná Americká krása režiséra Sama Mendese dokonce i Oscara).
Tvůrci zeleného zlobra Shreka se nápaditě vracejí ke kořenům celé ságy - čtěte ZDE
Studio Pixar se vrací k hračkám, sága Toy Story pokračuje v moderním 3D - čtěte ZDE
Animovaný Shrek reagoval na nečekaný úspěch animovaných prvotin studia Pixar, které vedl šéf Applu Steve Jobs. Jejich Příběh hraček vynesl v listopadu 1995 na tržbách přes 360 milionů dolarů více než řada hraných filmů hollywoodské produkce. Toy Story 2 o čtyři roky později vynesla rovnou půl miliardy.
Není divu, že takový úspěch nedával konkurenci spát. Sázka na Shreka parodujícího známé filmy a pohádky vyšla jednoznačně.
Hned první film oba díly Toy Story překonal, druhý díl, v němž se Shrek potkává s dalšími hrdiny v čele s okouzlujícím Kocourem v botách, vynesl v roce 2004 dokonce už 919 milionů dolarů. Shrek Třetí pak v roce 2007 vynesl 798 milionů dolarů.
Animáky jsou sázkou na jistotu
Mezitím však posilovala i konkurence. Studio 20th Century Fox začalo chrlit zdařilé animované příběhy z Doby ledové, Sony přispěchal s Loveckou sezónou, Pixar sbíral Oscary a další prestižní ceny s filmy jako Ratatouille, Hledá se Nemo, Up: Vzhůru do oblak. Nový rozměr tržbám dodává i využití 3D verze. Tu ostatně využili i tvůrci posledního Shreka. Výsledek? Za první dva měsíce má Shrek 4 na americkém kontě už zase bezmála půl miliardy dolarů.
Animované pohádky navíc doprovází rozsáhlý merchandising: Shreka i další hrdiny počítačem animovaných pohádek najdete v hračkářstvích, na oblečení, v herních konzolích, na školních potřebách, ale třeba i v tematických zábavních parcích.
Počítačová animace, která byla kdysi drahou zábavou několika výstředníků, se pro filmová studia stala nezbytností, bez níž by v konkurenci dávno neobstála.