Podstatně opatrnější se v souvislosti s krizí stali také zahraniční koproducenti. Méně peněz kvůli rostoucí konkurenci lze získat z podpůrných programů EU.

Na evropské peníze si sáhnou hlavně projekty, jež mají distribuční potenciál a jsou spojeny s renomovaným režisérem. ČTK to dnes řekli na festivalu Finále v Plzni někteří producenti nových projektů.

"Počítali jsme s komerčními penězi a nakonec se nepovedlo získat žádné, zájem se bohužel zastavil," řekl Pavel Berčík z Evolution Films. Dle něj je to dáno nejen krizí, ale i tím, že lidé nevěří v kvalitní české filmy.

Většina filmařů proto zůstává odkázána čistě na veřejné zdroje. "Třeba náš projekt K moři, jenž by měl mít premiéru v roce 2011, je povahy uměleckého filmu, takže jsme závislí na české veřejnoprávní televizi a státním fondu," dodal. Připravovaný snímek K moři režisérky Karin Babinské získal od státního fondu šest milionů Kč.

"To je asi maximum, ale pro nás to představuje jen pětinu rozpočtu. Budeme hledat v zahraničí, kde také chceme natáčet. Tam je sice situace podobná, ucházet se ale budeme o prostředky z veřejných zdrojů," dodal Berčík.

Jákl si vybojoval peníze na Kajínka

"Situace je určitě těžší, co vím od svých kolegů, tak to bylo těžší i při oslovování zahraničních koproducentů," uvedla Julietta Sichelová, jež se jako producentka postavila za projekt 8 hlav šílenství. Intimní zápas ruské básnířky, která se vzepře totalitnímu režimu, také zatím podpořil jen český stát.

"Z fondu jsme dostali grant na scénář. Nyní asi uděláme klasické kolečko jako všichni. Požádáme o další grant na natáčení, oslovíme Českou televizi. Tím, že náš film je evropský, zkusíme evropské fondy a hlavně zahraniční koproducenti to budou zkoušet ve svých zemích," dodala. Vyloučila, že by se podařilo sehnat peníze z komerčního sektoru.

Čistě komerční peníze, a to ve výši celého rozpočtu 55 milionů korun, získali producenti na film Kajínek (na obrázku) od Petra Jákla. Podle koproducenta Petra Jákla staršího ale sháněli peníze pět let a stálo to obrovské úsilí. Ani silné téma nepomohlo, naopak mnoho firem podle Jákla odmítlo film podpořit i vzhledem ke kontroverznímu tématu. "Vůbec nezáleží na krizi, ten obrovský problém sehnat peníze je tu pořád," dodal.

Letos se rozdělilo skoro 59 milionů

Podle Radima Procházky, producenta připravovaného filmu režiséra Roberta Sedláčka Rodina je základ státu, řada zajímavých věcí, jež mají hodnotu, zůstane nenatočená nebo vzniká za obrovské improvizace. "My to vzhledem k našim projektům můžeme financovat jen z veřejných nebo státních zdrojů," uvedl. Sedláčkův film získal grant, premiéru má mít na jaře 2011.

Nové české filmy mohou získat podporu z programů EU. Kvůli rostoucí konkurenci ale šance klesají. Podporu získají hlavně už zajištěné projekty nebo projekty v pokročilejším stádiu vývoje, které mají distribuční potenciál. Velkou šanci mají české dokumenty, jež v minulých letech posbíraly významnou podporu.

Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie letos zatím podpořil 47 projektů, mezi něž rozdělil 58,5 milionu Kč. Téměř dva miliony Kč byly určeny na scénáře, 30,6 milionu na výrobu filmů, 1,5 milionu na distribuci, 19,4 milionu na propagaci české kinematografie a dalších pět milionů na technický rozvoj a modernizaci včetně digitalizace kin.