Legendární hiphopová skupina Public Enemy by ráda natočila své třinácté studiové album, ale protože už dříve opustila svět velkých nahrávacích firem a funguje na zcela nezávislé bázi, chybí jí k dokončení nákladného projektu peníze.

Rappeři Chuck D a Flavor Flav se proto rozhodli požádat o pomoc své fanoušky. Na internetové stránce SellaBand spustili sbírku, která by jim měla pomoci získat potřebných 250 tisíc dolarů.

"Tento způsob získávání financí převrací tradiční postupy v hudebním průmyslu," řekl při podpisu smlouvy Chuck D. "Všechno začíná u fanoušků a pak teprve přichází na řadu hudebníci."

Nejdříve peníze, pak hudba

Stránku SellaBand založili před třemi lety v Holandsku dva bývalí zaměstnanci velkého hudebního vydavatelství. Chtěli v praxi otestovat nový ekonomický model, který by hudebníkům umožnil natáčet desky bez pomoci nahrávacích společností.

Jeho základem jsou fanoušci ochotni vložit peníze do svých oblíbenců a koupit si jejich nahrávku ještě předtím než bude vůbec natočená.

Na SellaBand je minimální vklad 25 dolarů, za něž fanoušek kromě dobrého pocitu získá jeden "díl" z budoucí nahrávky, za který dostane po jejím vydání CD. Počet zakoupených dílů desky není omezený, nejštědřejší dárci mají nárok na lukrativnější odměny - od trička, přes jména v bookletu až po vstupenku do zákulisí koncertu.

Za tři roky své existence vybrala služba SellaBand 2,5 milionu dolarů a z těchto peněz vzniklo už 25 hudebních alb od interpretů z celého světa s jednotlivými rozpočty 50 tisíc dolarů. A dalších šestnáct desek se právě teď připravuje.

Celkově se ale na jejich internetové stránce potenciálním investorům nabízí přes tři tisíce hudebníků. Public Enemy jsou první hvězdou světového formátu, jenž využívá tuto službu.

Patrně nejslavnější a nejvlivnější hiphopová skupina všech dob se v polovině devadesátých let rozešla s velkou nahrávací firmou a od té doby vydávala desky na nezávislých vydavatelstvích.

Fanoušci investory

Public Enemy rozhodně nejsou první slavnou skupinou, která zkusila obejít stávající systém hudebního průmyslu. Teprve s internetem ale dostali hudebníci médium, přes které lze komunikovat s fanoušky bez zprostředkovatelů.

Už v polovině devadesátých let zkoušel mobilizovat své příznivce zpěvák Prince čerstvě vysvobozený z nahrávacího kontraktu. Klasikové německé industriální hudby Einstürzende Neubauten natáčí desky předplacené fanoušky od roku 2001 a s novou nahrávkou Aleph at Hallucinatory Mountain to udělali i britští folkoví veteráni Current 93.

Díky stránce Bandstocks.com mohl své nové album vloni natočit anglický zpěvák Patrick Wolf, který nedávno koncertoval v Praze. "Je to chytrý způsob jak předcházet pirátství. Lidé nás podpoří a něco za to dostanou," pochvaloval si zpěvák v rozhovoru pro Pitchfork.

Model přímé finanční pomoci muzikantům je vhodný pro slavná jména, jež disponují velkou základnou fanoušků. Začínající interpreti mají naštěstí jinou zbraň - mohou své fanoušky vtáhnout do vzrušujícího světa investování.

S tímto nápadem operuje stránka Slice The Pie (v překladu Rozkrájej koláč), skrze kterou můžou nejen podpořit zajímavé interprety, ale také si zahrát na finanční spekulanty. Drobní investoři nakupují "virtuální akcie", které získávají na hodnotě podle toho, jak se jejich interpretovi daří ve světě zábavního průmyslu.

Hudebníků, kteří by rádi zkusili uměleckou nezávislost a žádají fanoušky o přímou pomoc, je každým dnem více a více. Čeho se však v době finanční krize nedostává, jsou fanoušci, kteří by byli ochotni utrácet za nenatočenou hudbu peníze.

Přesvědčili se o tom i Public Enemy, kteří za tři měsíce vybrali jen 73 tisíc dolarů, což není ani třetina jejich vysněné částky. Aby povzbudili případné investory, přihodili k již zveřejněným výhodám také exkluzivní pětipísňové EP, které si budou moci po zaplacení stáhnout z internetu.