Firma Apple Inc. dala zelenou aplikaci Spotify, která napojí její mobilní telefony na obří internetový jukebox.

O hudbě v mobilních telefonech se dlouho mluví jako o potenciálním spasiteli hudebního průmyslu. Po rozhodnutí firmy Apple Inc. už nestojí nic v cestě tomu, abychom mohli v mobilu poslouchat své oblíbené písně přímo z internetu.

Výrobce populárního přístroje iPhone schválil používání aplikace, která telefon spojí s revoluční internetovou službou Spotify. Tento obří virtuální jukebox obsahuje na šest milionů skladeb.

Legendy znají svou cenu

Spotify vytvořili švédští programátoři v roce 2006, trvalo však dlouhé dva roky, než se jim podařilo přesvědčit nedůvěřivé šéfy velkých nahrávacích firem, aby jim povolili zařazení skladeb jejich interpretů. A některé legendy jako Pink Floyd nebo The Beatles v nabídce chybí dodnes.

Možná i je časem přesvědčí obrovská popularita služby, kterou už v současnosti využívají přes čtyři miliony zákazníků a jejich počty stoupají.

Pro uživatele je nabídka velmi lákavá, vždyť hudbu zde mohou poslouchat zadarmo. Tedy pokud jim ovšem nevadí, že každých patnáct minut přeruší tok písní reklamní blok. Jde to ovšem i bez reklamy, stačí si službu předplatit za zhruba sedmnáct liber měsíčně.

Volná registrace je zatím povolená jen v několika zemích západní Evropy a Česká republika na rozdíl například od Polska dosud nepatří ani mezi státy, v nichž lze využít předplacených služeb.

Nástup Spotify od ostrého startu vloni v říjnu je obdivuhodný a o jeho síle svědčí i fakt, že už v něm inzerují i tak velké firmy jako například Pepsi, Burger King nebo Ikea. Statistické údaje z konce léta dokonce hovoří o tom, že ve Švédsku už Spotify vydělává více než internetový obchod iTunes.

Rozhodují kvalitní mobily

Obrovská popularita virtuálního jukeboxu je možná první důkaz změny uživatelských návyků hudebních fanoušků, kteří rádi zaplatí i za hudbu, kterou nebudou vlastnit. A to ani jako soubor na pevném disku.

Rozdíl obou modelů konzumace hudby je zásadní. Zatímco iTunes funguje jako klasický, byť virtuální obchod s hudbou v digitalizované podobě, uživatelé Spotify jsou od písně vzdálení jen jediné kliknutí a hudba hraje přímo z internetu.

Předplatitelský model zatím brzdil fakt, že digitální hudbu si kupují převážně -náctiletí pro své oblíbené MP3 přehrávače typu iPod. Poslední překážka však padla v okamžiku, kdy se mobilní telefony propojily s internetem a staly se zároveň MP3 přehrávačem.

Spotify už získal mocné a bohaté příznivce. Do jeho startu investoval hongkongský miliardář Li Ka-shing a úzkou spolupráci s ním chce navázat i majitel Facebooku Mark Zuckerberg. Internetový blog Techkrutch odhaduje aktuální hodnotu Spotify na 170 milionů dolarů.

Co tvrdí skeptici

Ne všichni jsou však optimisté. Někteří poukazují na to, že Spotify v mobilech se prodraží kvůli účtům za přijatá data z internetu. Jiní nevěří, že se osvědčí financování reklamou.

"Spotify zbankrotuje jako všechny ostatní stránky, které nabízely datový tok," prorokuje zakladatel stránky MP3.com Michael Robertson. "Jen z reklamy se nemůže nikdy uživit."

Přidává se k němu i Steve Jobs, hlava firmy Apple Inc., jež provozuje obchod iTunes a zároveň vyrábí iPhone. "Předplatitelský model nebude nikdy fungovat," tvrdí. "Lidé chtějí hudbu vlastnit."

Jobs nevidí ve Spotify konkurenta svých iTunes, a proto dal aplikaci virtuálního jukeboxu ve svých telefonech velkoryse zelenou. Jestli si tím nepodepsal ortel smrti, se ukáže příští rok, kdy se Spotify chystá vstoupit i na americký trh.