Damian_Hirst_Aukce_01__192x128_.jpgRekordních výšin dosáhla dražba děl britského výtvarníka Damiena Hirsta, jehož provokativní objekty vynesly během dvou dnů v londýnské aukční síni Sotheby's 111,5 milionu liber (3,37 miliardy korun). Je to největší výtěžek z aukce věnované jedinému umělci.

Aukce byla přelomová i proto, že vůbec poprvé se konkrétní umělec rozhodl neprodávat svá díla přes galerie, ale dát je přímo do dražby.

Dosavadní rekord držela aukce 88 maleb Pabla Picassa, které se v roce 1993 prodaly za 32 milionů dolarů.

NOVÉ! VIDEO na iHNed.cz

"Myslím, že trh je mnohem větší, než si kdokoli uvědomuje," řekl v pondělí sám Hirst. "Mám rád umění a tato aukce ukazuje, že nejsem sám."

Hirstův majetek se před dražbou odhadoval na asi miliardu dolarů (17 miliard korun). To by znamenalo, že je nejen nejbohatším britským výtvarníkem, ale že je i dvakrát movitější než hudebníci Mick Jagger či Elton John.

FOTOGALERIE

Hirst: Galerie umělce okrádají

V pondělí večer dražba vynesla přes 70,54 milionu liber (2,13 milionu korun). V úterý to bylo "jen" 41,03 milionu liber (1,24 miliardy korun). Výsledek odborníci považují nejen za potvrzení přitažlivosti "značky" Damiena Hirsta, ale i skutečnosti, že trh s uměleckými předměty odolává všeobecnému ekonomickému poklesu.

V Sotheby's se v pondělý a úterý dražilo 223 děl, které třiačtyřicetiletý Brit vytvořil za pomoci asistentů v posledních dvou letech. K nejdražším objektům dnes patřil s cenou 2,33 milionu liber (70 milionů korun) The Dream (Sen), tedy kůň namaskovaný jako jednorožec v nádrži formaldehydu.

Skutečně zlatým hřebem aukce však bylo v pondělí Zlaté tele - tedy býk ve formaldehydu se zlatými rohy a se zlatým diskem mezi nimi. Instalace se prodala za 10,35 milionu liber (skoro 315 milionů korun).

Je to zatím nejvyšší cena, jaká byla za Hirstův objekt zaplacena. Rekord dosud držela Lullaby Spring (Jarní ukolébavka), tedy prosklená skříň s léky, která loni vynesla 9,65 milionu liber (přes 290 milionů korun).

Od založení Sotheby's v roce 1744 zatím žádný výtvarník neprodával svá díla přímo přes aukční síň. Hirst se k potenciálně riskantnímu kroku rozhodl proto, že galeristé si ponechávají podle něj "vyděračských" 50 procent. V Sotheby's dostane aukční síň 12 procent ceny.

Výsledek dražby ukazuje, že Hirstovi risk vyšel, přestože se objevovaly pochyby o tom, zda bude s to svá díla prodat - kvůli ekonomickému poklesu i proto, že již trh zasytil variacemi děl, která prodával i nyní.